Bewust bewegen!

194

Welke sport past nu het beste bij me? Eigenlijk zou ik meer moeten bewegen! Veel mensen worstelen om te beginnen aan ‘een gezonder leven’.

Dat kan met voeding maar ook met veel meer dingen. Ondanks dat wij het zeer promoten is het niet per sé noodzakelijk om te gaan sporten. Gezonde voeding en ‘voldoende’ beweging is dé basis voor een gezonde leefstijl.

Om te beginnen, wandelen is goed voor (bijna) alles. Voor je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen. Daarnaast word je humeur er beter van. Een half uur per dag helpt voor iedereen. Onderzoek heeft uitgewezen dat langdurig bewegen gezonder is dan kort en intensief bewegen.

Maar wat te denken van fietsen. Je kunt het alleen doen maar ook samen met anderen. Een praatje onderweg, aanleggen voor een drankje, je deelt je eigen tijd in. Wat je ook doet, het begint met plezier. Als je plezier beleefd aan bewegen dat is de kans dat je het vol houdt ook groter. Het voordeel van fietsers is dat zij minder blessure gevoelig zijn. Je moet er wel op blijven zitten 😉

Lekker bezig zijn kan in het voorjaar ook nog op een andere manier. Tuinieren! Met buiten lekker bezig zijn stimuleer je de bloedsomloop en geef je de longen de gewenste zuurstof. De lichaamsbeweging en ‘het positieve gevoel’ van het geleverde werken geven je ook nog een boost.

Daarbij te bedenken dat het ook nog helpt om stress tegen te gaan en de win-win situatie compleet.

Uiteraard dragen andere sporten ook bij aan een gezonde leefstijl. Naar buiten toe kunnen we om te beginnen (bijna) allemaal. Laat dat voorjaar maar komen!


Comments are closed.