Kinderen bewegen steeds slechter!

174

Het was recent in het nieuws. Als je dit zo leest dan krijgen mensen daar direct allerlei gedachten bij. Het komt door de digitalisering van de wereld, telefoons, tablets, computers…

Wat ons betreft is dat allemaal wat te simpel. Én, eigenlijk is het ook nog eens ‘oud nieuws’. In november 2016 was al in het nieuws dat Nederlandse kinderen te weinig bewegen. Destijds wees onderzoek uit dat maar 28% van onze kinderen voldoende beweegt. We hebben misschien wel de beste infrastructuur ter wereld. Vrijwel iedereen woont op loop- en/of fietsafstand van school. In iedere buurt zie je speeltuinen, parkjes, sportparken en trapveldjes. En toch is er een probleem.

Een probleem waarbij veel mensen naar elkaar kijken maar niemand de verantwoordelijkheid pakt. In april kwam de onderwijsinspectie met een rapport. Conclusie: “Kinderen bewegen slechter dan 10 jaar geleden”. Slechter dan wat? En wie bepaalt de norm? En waarom is die norm goed? Wij ervaren in de praktijk ook dat steeds meer kinderen moeite hebben met het vangen en gooien van een bal. Dat kinderen meer moeite hebben met klimmen en minder lenig zijn. Dat bevestigt het rapport van de onderwijsinspectie ook.

Maar waarom doet de onderwijsinspectie eigenlijk dit onderzoek? Is het de verantwoordelijkheid van het onderwijs? Het moge duidelijk zijn dat wij een enorme voorstander zijn van vakleerkrachten in het basisonderwijs. Wij zijn er ook druk mee bezig. Maar het gaat niet om ons. Het gaat om de kinderen.

Het belang van goed en voldoende bewegen is bij (bijna) iedereen bekend. Dan is het toch raar dat het belang van bewegen gigantisch onderschat wordt. Voldoende bewegen heeft een positieve invloed op de leerresultaten van ieder kind, maar dan ook echt van ieder kind.

De verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van ieder kind ligt bij ouders, de school, de sportvereniging, de muziekclub, de dansschool, de toneelvereniging én ook bij ons.
Kortom: we kunnen er samen iets aan doen.

JIBB’er Paul


Comments are closed.